Графік роботи  практичного психолога

Куземи Ілони Іванівни

 

Дні тижня

Початок роботи

Закінчення роботи

1.

Понеділок

Консультація для батьків та учнів

09-00

10-00

12-00

11-00

2.

Вівторок

17-00

20-00

3.

Середа

Консультація для батьків та учнів

09-00

18-00

19-00

12-00

20-00

20-00

4.

Четвер

(методичний день)

11-00

16-00

5.

П’ятниця

16-00

20-00

Мета роботи психологічної служби школи: оптимізація освітнього середовища з метою створення умов для гармонійного розвитку особистості учнів.

Навіщо в школі потрібен психолог?

    Психолог здійснює психолого-педагогічний супровід освітнього процесу з метою забезпечення нормального розвитку дитини (у відповідності з нормою розвитку у відповідному віці).

    У функції шкільного психолога входить: психологічна діагностика; корекційно-розвивальна робота; консультування батьків і вчителів; психологічна освіта; участь у педрадах і батьківських зборах; психологічна профілактика.

Психологічна діагностика включає в себе проведення фронтальних (групових) та індивідуальних обстежень учнів за допомогою спеціальних методик. Діагностика проводиться за попереднім запитом вчителів або батьків, а також за ініціативою психолога з дослідницькою або профілактичною метою. Психолог підбирає методику, направлену на вивчення цікавлять його здібностей, особливостей дитини (групи учнів). Це можуть бути методики, спрямовані на вивчення рівня розвитку уваги, мислення, пам’яті, емоційної сфери, особливостей особистості і взаємин з оточуючими. Також шкільний психолог використовує методики з вивчення дитячо-батьківських відносин, характеру взаємодії вчителя і класу.

Корекційно-розвивальні заняття можуть бути індивідуальними і груповими. Заняття включають в себе різноманітні вправи: розвиваючі, ігрові, рисункові та інші завдання – залежно від поставлених цілей і віку школярів.

Консультування батьків і вчителів – це робота за конкретним запитом. Психолог знайомить батьків або вчителів з результатами діагностики, дає певний прогноз, попереджає про те, які труднощі можуть у майбутньому виникнути у школяра в навчанні та спілкуванні; при цьому спільно виробляються рекомендації по вирішенню виникаючих проблем і взаємодії зі школярем.

Психологічне просвітництво полягає в тому, щоб знайомити вчителів і батьків з основними закономірностями й умовами сприятливого психічного розвитку дитини. Воно здійснюється в ході консультування, виступів на педагогічних радах та батьківських зборах.

Всі перераховані вище функції шкільного психолога дозволяють дотримуватися в школі психологічні умови, необхідні для повноцінного психічного розвитку і формування особистості дитини, тобто служать цілям психологічної профілактики.

Робота шкільного психолога включає в себе і методичну частину. Психолог повинен постійно працювати з літературою, включаючи періодичні видання, щоб відслідковувати нові досягнення науки, поглиблювати свої теоретичні знання, знайомитися з новими методиками. Будь-діагностичний прийом вимагає вміння обробки та узагальнення отриманих даних. Шкільний психолог перевіряє на практиці нові методики і знаходить найбільш оптимальні прийоми практичної роботи. Він намагається відбирати в шкільну бібліотеку літературу по психології з метою знайомства вчителів, батьків та учнів з психологією. У своїй повсякденній роботі він користується такими виразними засобами поведінки, промови, як інтонації, пози, жести, міміка; керується правилами професійної етики, досвідом роботи, своїм і своїх колег.

Питання, з яким можна і потрібно звертатися до шкільного психолога:

1.      Труднощі у навчанні

Деякі діти вчаться не так добре, як їм хотілося б. Причин тому може бути безліч. Наприклад, не дуже хороша пам’ять, розсіяна увага чи брак бажання, а може бути, проблеми з учителем і нерозуміння, навіщо все це взагалі потрібно. На консультації ми постараємося визначити, в чому причина і яким чином це виправити, іншими словами, спробуємо знайти, що і як необхідно розвивати, щоб вчитися краще.

2.                 Взаємини у класі

Є люди, які легко знаходять контакт з іншими, легко спілкуються в будь-якій, навіть незнайомій компанії. А є, і їх теж дуже багато, такі, яким складно знайомитися, складно будувати гарні взаємовідносини, складно знаходити друзів і просто відчувати себе легко і вільно в групі, наприклад? в класі. З допомогою психолога можна знайти способи і особисті ресурси, вивчити прийоми для побудови гармонійних стосунків з людьми у найрізноманітніших ситуаціях.

3.                 Взаємовідносини з батьками

Іноді буває так, що губляться спільну мову і теплі відносини з нашими найближчими людьми – з нашими батьками. Конфлікти, сварки, відсутність взаєморозуміння – така ситуація в сім’ї зазвичай приносить біль і дітям, і батькам. Деякі знаходять шляхи вирішення, а іншим це зробити досить важко. Психолог розповість вам про те, як навчитися будувати нові відносини з батьками і навчитися розуміти їх, і як зробити так, щоб і батьки розуміли і приймали вас.

4.                 Вибір життєвого шляху

Дев’ятий, десятий і одинадцятий клас – час, коли багато хто замислюються про майбутню професію та взагалі про те, як би вони хотіли прожити своє життя. Якщо ви не впевнені? яким шляхом ви хочете піти, завжди є можливість піти до психолога. Він допоможе вам усвідомити свої мрії, бажання і цілі, оцінити свої ресурси і здібності і зрозуміти (або наблизитися до розуміння), в якій сфері (сферах) життя ви хочете реалізуватися.

5.                 Самоврядування і саморозвиток

Наше життя настільки цікава і багатогранна, що постійно ставить перед нами масу завдань. Багато з них вимагають недюженных зусиль і розвитку в собі самих різноманітних особистісних якостей, навичок і умінь. Можна розвивати навички лідерства або навички ведення спору, логічне мислення або творчі здібності. Покращувати свої пам’ять, увагу, уяву. Можна вчитися керувати своїм життям, ставити цілі і ефективно досягати їх. Психолог – людина, яка володіє технологією розвитку тих чи інших якостей, навичок і умінь і з задоволенням поділиться цією технологією з вами                   

 

 

Змістовна частина

І. Діагностична робота

 

Мета: Отримання інформації певного характеру про дитину.

Вивчення особистісних змін і умов індивідуального розвитку здобувачів освіти.

Дослідження рівня соціально – психологічного клімату в колективах. 

Виявлення актуальних проблем в особистісному розвитку дітей.

 Методи: Тестування, анкетування, опитування, спостереження.

 

 Напрямки діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти                   

Термін проведення

Цільова група/аудиторія

1

Дослідження особливостей адаптації до школи. Спостереження за поведінкою дітей на уроці, під час виступів, на перервах.

Вересень-

листопад

1-А

2

Дослідження особливостей адаптації до навчання здобувачів освіти 5-их класів.

 

Вересень -листопад

5-А, 5-Б, 5-В

3

Діагностика, тривожності, страхів.            

Протягом року

Діти 6 - 9 класів

4

Діагностика емоційного реагування на психотравмуючі події.

Протягом року

Діти, батьки, вчителі

5

Діагностика обдарованості, творчих здібностей та інтелекту дітей

Протягом року

Діти 6 – 9 класів

6

Вивчення мотиваційної, особливостей особистісної та міжособистісної сфер.

Протягом року

Діти 9 класів

7

Діагностика індивідуальних особливостей (типу характеру, темпераменту, класів акцентуацій)

 

Грудень

Учні 6 9 учнів

8

Діагностична робота в педагогічному колективі  

Протягом року

Педагоги

9

Анкетувавання дітей, батьків, педагогів з питань ставлення до проблем шкільного ісуспільного життя.                                              Діагностика і анкетування учнів школи, спрямована на виявлення ставлення учнів до проявів суїцидальної поведінки і виззначення основних факторів і впливів, які можуть провокувати суїцидальну поведінку.

Протягом

року

 

  Вересень

Діти , батьки, педагоги

 

Учні

 

10

Вивчення         професійних     нахилів

старшокласників

Січень   Лютий  

Діти 9-х класів

 

11

Психологічне обстеження учнів 4 класу з метою визначення їхнього інтелектуального та особистісного розвитку

Березень Квітень  

Діти 4-их класів

12

Діагностика         особистісної     сфери

здобувачів освіти -проективні методики

Протягом року

Діти 1-9 класів

13

Діагностика        відносин    у          класних колективах

Протягом року

Діти 5-9 класів

14

Дослідження емоційно – вольової сфери у дітей.

Протягом року

За запитом

 

 

ІІ. Консультативна робота

 Мета: Консультування учасників навчально –виховного процесу з проблем з якими стикаються під час війни. Консультування педагогічного колективу і батьків з питань навчання та виховання дітей. Надання рекомендацій та психологічної допомоги батькам, щодо оптимальних умов навчання й корекції розвитку дітей. Надання рекомендацій здобувачам освіти. Проведення бесід з тими, хто потребує консультативної допомоги.

Методи: Індивідуальні бесіди, підтримка, пошук оптимальних умов для розв’язання проблемних ситуацій.

 

1

Надання рекомендацій вчителям, батькам, адміністрації щодо успішної адаптації першокласників та п’ятикласників до школи.

Вересень, Жовтень

Вчителі, батьки, адміністрація

2

Надання рекомендацій вчителям, адміністрації з проблем формування класних колективів, оптимізації взаємин у колективі, навчання у воєнний період, навчання дітей з територій бойових дій

Жовтень

Вчителі, адміністрація

3

üКонсультування вчителів з професійних проблем і проблем впливу психотравмуючих подій на емоційну сферу і ефективність роботи;

üпроблем адаптації дітей до нових умов навчання та виховання;

üПроведення уроків в воєнний період;

üмотивація навчання;

üвихід з конфліктних ситуацій;

üсиндром емоційного вигорання;

üскладних життєвих ситуацій;

üз проблем булінгу і мобінгу.

Протягом року

Вчителі

4

Консультування           щодо          особистісних проблем.

Протягом року

суб’єкти НВП

 

5

Групове психологічне консультування здобувачів освіти з проблем:

üадаптації до нових умов навчання та виховання;

üмотивації до навчання під час війни;

üдітей з статусом ВПО;

üдітей, батьки яких є військовими ЗСУ;

üдітей ВПО, які мають психологічну травму, або зазнали насильства;

üдітей, які втратили батьків внаслідок воєнних дій;

üдітей в яких виникають суїцид альні роздуми;

üпідготовка до ДПА;

üпереходу в старшу школу;

üпрофконсультування;

üособливості шкільні, самооціночні проблеми учнів підліткового віку;

üвзаємини в системі «батьки-діти»;

üвзаємини в системі «педагогидіти»;

üмотивація навчання, ціннісні орієнтації;

üобдарованості;

üскладної життєвої ситуації;

üпроблем булінгу в учнівському середовищі;

üбезпеки спілкування в віртуальному середовищі

Протягом року

Здобувасі освіти закладу

6

Консультування батьків з питань виховання та навчання дітей:

üтруднощі адаптаційного періоду; готовності дитини до навчання в нових умовах;

üдопомога у навчанні під час війни;

üстрахи і тривожність дітей;

üконсультування батьків дітей з статусом ВПО;

üпроблеми в навчанні;

üтруднощі взаємостосунків з дітьми;

üжорстокості та насильства в сімейному та дитячому середовищі; 

üпрофесійний вибір;

üсхильності, здібності дітей;

üСтрес перед ДПА;

üскладних життєвих ситуацій;

üдитячої залежності;

üнебезпечних челенджів;

üбезпечного спілкування в віртуальному середовищі.

Протягом року

Батьки   

 

ІІІ. Корекційно – відновлювальна та розвивальна робота.

Мета: Здійснення корекційних, розвивальних заходів з метою усунення відхилень і труднощів в психічному й особистісному розвитку вихованців школи. Формування у дітей здатностей до самовиховання і саморозвитку.  Методи: Індивідуальна і групова робота із здобувачами освіти за корекційно-  розвивальними програмами.

 

 

1

Розвивальні заняття, спрямовані на формування навичок асертивної поведінки

Протягом року

Учні 7 – 9 класу

2

Індивідуальні та групові корекційні заняття з першокласниками, які мають ознаки дезадаптації «Розпочинаємо навчання з радістю»

Жовтень

1-А

3

Адаптаційні і корекційні заняття з п’ятикласниками  

Листопад

5-А, 5-Б, 5-В

4

Розвивальні заняття з молодшими школярами, спрямовані на розвиток

пізнавальної сфери

Листопад – грудень

Здобувачі освіти  1 – 4 класів

5

Профорієнтаційні заняття:

Січень  

Діти  7- 9 класів

6

«Безпечний простір» - корекційні заняття спрямовані на створення безпечного середовища і формування життєстійкості

Протягом року

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

7

Корекційна програма «Діти і війна» напрацювання дітьми механізмів стресостійкості

Протягом року

Учні 1 – 9 класів

8

Корекційні заняття спрямовані на прфілактику конфліктності, булінгу, агресивності

Протягом року

Учні 5 – 9 класів

9

Проведення індивідуальних корекційних занять з учнями, які мають проблеми в навчанні та поведінці.

Протягом року

За запитом.

 

 

 

 

 

 

ІV. Психологічна просвіта

 

Мета: ознайомлення педагогів і батьків з головними закономірностями й умовами сприятливого психологічного розвитку дітей; формування в педагогів і батьків потреби в психологічних знаннях, бажання використовувати їх у роботі зі школярами або в інтересах розвитку власної особистості; ознайомлення учнів з основами самопізнання, самовиховання.

Форми проведення:

Лекції, бесіди, семінари, методичні об’єднання, виступи, засідання.

 

 

1

Виступи перед батьками з питань: 

 -адаптації дітей до нових умов навчання та виховання;

-проблем інформаційної гігієни під час воєнного стану

-пошуку оптимальних шляхів допомоги дітям різного віку у проживанні стресових чинників війни;

-формування навичок психологічної стійкості;

-інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильству;

-протидія суїцидальним проявам

-індивідуально-психологічні особливості

дітей різного віку і необхідне врахування їх у процесі виховання;

 - особливостей безконфліктного спілкування з сучасними підлітками;  -готовність дошкільнят до школи;

-роль батьків при підготовці до ДПА;

 -як поводити себе у стресовій ситуації і випадках емоційних коливань дітей;

 -впливу телебачення, Інтернету на психіку дитини

 

Вересень

Жовтень

Листопад

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Протягом року

Батьки

 

2

Виступи, тренінги, кейси порад перед учителями з питань:

- адаптації учнів (психолого- педагогічні консиліуми);   

-з проблем формування навиків психічного здоров’я;

-ознайомлення педагогів з технологіями н.адання першої психологічної допомоги;

-розробка, ознайомлення і впровадження інформаційних матеріалів на

«Психологічну хвилинку» під час уроків -формування навичок психологічної стійкості і резільєнтності;

-з проблем негативних небезпечних проявів: булінг, профілактика суїцидальних проявів, небезпечні челенджі, інформаційна безпека

За планом школи

 

 

 

 

 

 

Протягом року

Вчителі

3

Профорієнтаційне інформування в рамках Всеукраїнського проекту «Обери професію своєї мрії»

Листопад березень

 9 класи

4

Виступи перед учнями, тренінги, інформаційні дайджести з тематик:

 -формування навичок стресостійкості, вмінь визначати і керувати  своїм емоційним станом під час війни; -формування інформаційного бронежилету під час війни;

-вироблення навичок асертивності, як оптимального варіанту виходу з конфліктних ситуацій;

-проведення комплексних занять для старшокласників з формування навиків самопізнання і пошуку шляхів для самореалізації

 

Протягом року

Здобувачі освіти закладу

5

Батьківські лекторії, тренінги, диспути

Протягом року

Батьки  

6

Виступи на предметних методоб’єднаннях та семінарах психологів

Протягом року

Психологи

7

Виступи на годинах спілкування:

      «Насильство»  

      Профілактика     суїцидальних тенденцій

Протягом року

 

 

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

 

      «Попередження ВІЛ/СНІД та венеричних захворювань»

      «Протидія торгівлі людьми»

      Небезпечні челенджі

      «Протидія           наркотичній залежності»

      «Важливість       професійного вибору»

      В рамках акції «16днів проти насилля»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Листопад – грудень

 

8

Виступи на педрадах, проведення психолого-педагогічних семінарів  

Протягом року  

педколектив

 

V.        Профілактична робота.

 Мета: Виконання завдань запобіжного характеру, що попереджають наростання небажаних психологічних наслідків у розвитку дитини. Формування навичок здорового способу життя здобувачів освіти. Захист психічного здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу.

Методи: Роз’яснювальні бесіди, години спілкування, перегляд відеофільмів, дискусії, круглі столи.

 

1

Профілактика     шкідливих          звичок        та формування навичок здорового способу життя

Жовтень -  Грудень  

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

2

Профілактика тенденцій щодо запобіганню проявам булінгу і

суїцидальним тенденціям серед учнів

Вересень Травень  

 Здобувачі освіти 1 – 9 класів

3

Профілактика конфліктних ситуацій «учень-учень», «учень-батьки», «ученьвчитель», «учитель-батьки»

Протягом року

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

4

Акція «16 днів проти насильства»

25.11. –

10.12.   

Здобувачі освіти 7– 9 класів

5

Тематичні заходи «СНІД!   Не

залишимося байдужими!»

27.11. – 01.12.

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

6

Просвітницько-профілактичні заходи з питань протидії торгівлі людьми

Протягом року   

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

7

Години спілкування, профілактичні заняття та виховні заходи на життєвоважливі теми

Протягом року

Здобувачі освіти 1 – 9 класів

8

Релаксаційні заняття

Протягом року

Учні 1 – 9 класів

Педколектив  

 

Зв’язки з громадськістю.  

1

Співпраця з педагогами та психологами навчальних закладів

 

2

Відвідування учнів вдома (за необхідністю).

Протягом року

3

Відвідування батьків за місцем роботи

Протягом року

4

Взаємодія з органами виконавчої влади та громадським самоврядуванням

Протягом року

 5

Співпраця з медпрацівниками

 

6

 

Взаємодія з недержавними громадськими організаціями.

Протягом року

7

Співпраця з представниками психологічної служби

 

 

VIІ. Організаційно-методична робота.

 

1.  

Складання плану роботи  

2.  

Складання звітів про виконану роботу: за семестр, за рік

3.  

Підготовка до проведення розвивальних та корекційних занять, до виступів на батьківських зборах, педагогічних нарадах, семінарах для педагогів, районних психологічних семінарів

4.  

Консультації у навчально-методичних та наукових центрах (закладах)

5.  

Участь у навчально-методичних семінарах (нарадах) психологів

6.  

Оформлення документації психологічної служби

7.  

Створення бази кабінету психолога

8.  

Робота у бібліотеці, самоосвіта

9.

Розробка рекомендацій для батьків, вчителів

10.

Підготовка психодіагностичного інструментарію

11. 

Виготовлення наочності

12

Вивчення нових досліджень в галузі психології

13

Оволодіння новими діагностичними методиками та техніками проведення тренінгів